Výlet do Pszczyny dne 12.4.2014.

13. 4. 2014

KVT pořádal zájezd  k sousedům.Sobotní ráno bylo mrazivé.Teploměr byl na nule a na střechách bílo (mráz).Bylo nutno se trošku přivléci a vyrazit k hale Slávia.Odsud už pravidelně v 7.30 hodin odjíždíme busem.Je zde jen málo skalních členů KVT.Tvoříme sice možná menšinu,ale to nám nikterak nevadí.Cestou se pomalu vynořuje okolí z mlhy.Než se nadějeme jsme v Pštině a vysedáme.Průvodkyně paní Válková nás už během cesty seznamovala s historii tamního zámku a okolí.Na místě přidává další podrobnosti.Prohlídka zámku je až v 10.30 hodin a tak začínáme prohlídkou zámeckého parku.Samozřejmě neprojdeme všechno je to rozloha 48 ha.Cestičkami okolo vodních ploch postupujeme dál.Občas se nám naskytne pohled na nedaleký zámek.Špatně se fotí je v protisvětle.Přecházíme nádherné mostky a zastavujeme u čajovny a dále u ledovny.Zde se v zimě či na jaře uskladňoval led nasekaný na vodních hladinách.Ten následně  byl používán k chlazení v letním období.Vodní hladina vytváří nádherné zrcadlení a s vrbami v blízkosti  pěkné zátiší.Po ukončení toulání parkem vstupujeme na náměstí.Jsme okouzlení zajímavým sestřihem stromů podél náměsti.Usedáme na lavičky  anebo se jen tak potulujeme.Nastává čas prohlídky zámku.Přicházíme do areálu a čekáme před vstupem.Jsme uvedení dovnitř.Obouváme „lešticí“ boty a procházíme samostatně místnostmi zámku.Jsou nádherně vybavené.Snažím se co nejvíce nafotit.Je zde toto povoleno,ale bez blesku.To v pohodě dám.Po prohlídce zámku jdeme ještě nahlédnout do bývalých koníren.Někteří pak odcházejí do obory kde jsou chování zubři a jiné zvířata.Asi 5 se nás odloučilo a usedli jsme  v nedaleké kavárničce k polednímu kafíčku.Bylo vynikající.Pak následujeme první skupinu.Vydáváme se taky do obory.Nezabloudili jsme a dorazili v době ,kdy skupina před námi už usedá v nedaleké krčmě k oddechu i osvěžení.My  po zakoupení vstupenek začínáme prohlídku obory.Vítají nás hned z kraje králici,samozřejmě zubři .Na tyto jsme vystoupali  do výšin abychom měli hezký výhled na celý prostor.Zhlédli jsme asi 5 kusů zubrů.Postupujeme dál a prohlížíme si jeleny,daňky a další zvířata.Následně vstupujeme do prostoru kde jsou vystavená vycpaná zvířata.Je zde i možnost nahlédnout na výbavu dřívějších světnic či pokojů.Po prohlídce se přidáváme k ostatním v krčmě.Po chvilce se musíme vrátit k busu a pokračujeme dál.Dojeli jsme k okrasným zahradám Kapias.Vystupujeme a následně  procházíme celým areálem zahrad.Jsou nádherně  upravené a je co fotit a prohlížet.Ve vedlejším oddělení jsou rostliny,květiny konifery atd  k prodeji.Je zde možnost platby i v korunách.Několik nás neodolá a zakoupí aspoň nějaký malý dárek domů.Za necelou hodinku vyrážíme dál.Po zhruba 10 minutách jsme před Gočalkovickými lázněmi.Vystupujeme a po 500 metrech jsme v prostoru lázní.Procházíme  lázněmi až k jezeru.Voda se nám zdá malá.Jdeme podél ní až k vlakovému nádraží.To nás překvapí – je zcela hrozné.Vracíme se do lázní a usedáme k dnes poslednímu oddechu i občerstvení.V 17 hodin nasedáme do busu a vracíme se domů do Havířova.Cesta domů po dálnicí trvala 55 minut.Počasí nám vyšlo svítilo sluníčko a  odpoledne se opět ochlazovalo.Nám to nevadilo.Jsme přece na to vždy připravení.Věřím,že se to líbilo všem a příště naschle.Jarda.